23 oktober 2022

“Treuren of blijdschap”

Spreker:
Passage: Nehemia 8 : 6-13 ( NBG )

Treuren of blijdschap
Schriftlezing : Nehemia 8 : 6-13 ( NBG )
• Vers 9 : Uit het Boek werd voorgelezen en uitleg gegeven en ze begrepen hoe ze tekort geschoten waren in het dienen van God en door te leven zonder God.
• Vers 10 : Daardoor treurde en weende het gehele volk toen ze de woor-den der Wet hoorden.
• Vers 11 : Het treuren hield op door de profeet Nehemia met het Woord Gods. Treur niet want de vreugde in de Here, Die is uw toevlucht.

Herkennen we bij onszelf ook die strijd tussen treuren en blijdschap ?
Sommige dagen zijn een ramp wanneer alles tegenslaat maar het is gemakkelijk om blij te zijn als alles naar wens verloopt. Zo is het toch als we eerlijk zijn ? Maar we kunnen ervoor kiezen om blij te zijn, ongeacht de omstandigheden. Filippenzen 4:4 “ Verblijdt u in de Here te allen tijde.” In de strijd is God met ons. Jesaja 43:2 “ Wanneer gij door het water trekt ben Ik met u. Gaat gij door rivieren, zij zullen u niet wegspoelen”

Psalm 118 : 24 spreekt ook over blijdschap “ Dit is de dag die de Here gemaakt heeft ! Laten we juichen en ons daarover verheugen.”
Dus elke dag blij zijn. Evangelie betekent blijde boodschap.
In Jesaja 61:1-3 maant Jesaja ons om de blijde boodschap aan treurenden door te geven opdat ze blij worden.
Johannes 15:11 “Dit heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde.”
Opent uw hart voor Jezus als Hij aanklopt en dan stromen Zijn leven , Zijn liefde en Zijn blijdschap uw leven binnen.
Dan zult u van de treurigheid van een leven zonder God verlost worden naar een leven vol van de blijdschap van en met God.

https://depottenbakker.be/Prediken/geloof-ziet-vooruit/,https://depottenbakker.be/Prediken/wat-met-zij-die-in-slaap-gevallen-zijn/