7 mei 2023

Gods trouw ( Exodus 34 : 6—10 ) 100 jaar Pottenbakker

Spreker:
Passage: Exodus 34 : 6—10
Dienstsoort:

Gods trouw ( Exodus 34 : 6—10 ) Vers 6: Toen de HEERE bij hem ( Mozes ) voorbijkwam, riep Hij : HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw, Die goedertierenheid blijft bewijzen aan duizenden, Die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft, maar die de schuldige zeker niet voor onschuldig houdt. BEZ is gesticht in 1919 door Ralp en Edtih Norton. In WO I hadden ze Belgische soldaten leren kennen in Engeland. En zo werd er reeds in 1920 gestart met een evangelisatie tent in de Moorseelsestraat in Kortrijk. De gemeente De Pottenbakker is dan officieel van start gegaan in 1923. We vieren dat er een trouw getuigenis in Kortrijk doorheen de jaren is geweest en we vieren in het bijzonder de trouw van God. Gods trouw betekent dat Hij zich aan mensen verbindt. In tegenstelling tot ons. 2 Tim 2: Als wij ontrouw zijn, Hij blijft trouw, want Hij kan zichzelf niet verloochenen.  God toont in het OT zijn trouw: o.a. door de verbonden die Hij sluit  Het Adamitische verbond Na de zondeval, belooft God onmiddellijk een Verlosser voor de mensheid! 2. Het Abrahamitisch verbond : Gen. 12:1-3 Vers 3 : Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden! Gen. 17: 7 Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u. 3. Het Mozaïsch verbond De offers zijn een voorafschaduwing van de komst van Jezus: het volmaakte offer. We moeten geen offers meer brengen, maar God vraagt dat ons leven een levend offer zal zijn voor Hem (Rom 12:1) Deut. 7: 6-9 4. Het nieuwe verbond in het bloed van Jezus: Hij is onze Hogepriester (Middelaar)
II Wat is onze reactie op Gods trouw? 1. Trouw zijn aan God God is eeuwig trouw aan ons is. Hij verlangt dat wij ook trouw zijn aan Hem. God vraagt van ons dat we dicht bij Hem leven in diepe verbondenheid. Dan zullen we meer ontdekken wie Hij is. 2. Trouw aan elkaar = eerlijk en oprecht zijn in ons doen en laten, zodat andere mensen ons kunnen vertrouwen. • Sterk getuigenis in deze wereld waar trouw steeds meer verdwijnt • Zegen voor elkaar als we trouw zijn 3. Trouw zijn bij je engagement in de gemeente. III Hoe ziet de toekomst eruit ? 1. De Heer Jezus zal door Zijn Geest bij ons blijven! Gods trouw zal ook de komende jaren bij ons blijven! 2. Laat ons samen de grote opdracht vervullen: Ga op weg en maak alle volken tot Mijn discipelen… (Math 28: 19)

https://depottenbakker.be/Prediken/preek-jan-h-2/,https://depottenbakker.be/Prediken/waar-het-hart-van-vol-is/